مجموعه نشست “راه و بیراهه آموزش و پرورش در ایران” کارکردهای پنجگانه جامعهپذیری، ایجاد یکپارچگی اجتماعی، جایابی اجتماعی، نوآوریهای فرهنگ و نوآوریهای اجتماعی که از مهمترین کارکردهای آموزش دوران مدرسه به شمار میرود و نقشی بنیادین در توسعه و پایداری آن ایفا میکنند، همگی در رفتارها و هنجارهای اجتماعی بازنمایی میشوند. از این روست که یکی از اصلیترین شاخصهای کشورهای توسعه یافته سطح سرمایهگذاری آنها در حوزهی آموزش است. چرا که سلامت جامعه به آموزشدیدگی شهروندان آن گره خورده است.
نگاهی به آمارهای سالیان گذشته نشان میدهد که در حوزه مناسبات اجتماعی و رفتارها و هنجارهای آن، جامعه ایرانی مشکلات پیدا و پنهان زیادی دارد. مشکلاتی که شاید بتوان سرنخ جدی آن را در آموزش و کارکردهای آن جستجو کرد. از این رو مؤسسه رحمان به دنبال آن است که از منظر مسائل اجتماعی به آموزش و پرورش بپردازد.
مجموعه نشستهای “راه و بیراهه آموزش و پرورش در ایران” فضایی برای تعامل و گفتگو پیرامون این مسأله مهم فراهم آورد. در این نشستها مسائلی چون سیاستگذاری آموزش و پرورش، معلم به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش و تربیت این نیروی انسانی، برنامهریزی درسی به عنوان نقشهی راه آموزش و پرورش، آیندهی آموزش و پرورش، عدالت آموزشی و نیز چرایی و چگونگی ایجاد تجربههای نوین در آموزش و پرورش، مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
نشستهای برگزار شده “راه و بیراهه آموزش و پرورش در ایران” از آذر 97 تا شهریور 98:
- آموزش و پرورش به سان جزیره؛ تحلیلی بر سیاستهای آموزشی/دکتر فریبا عدلی و دکتر مهدی نویدادهم/آذر 97
- نمایش فیلم “درسهایی از یک رویا”/ دکتر سمیه فریدونی/ دی 97
- معلم دیروز، معلم امروز/ دکتر مقصود فراستخواه و دکتر رحمت الله خسروی/ بهمن 97
- نقشه بالندگی؛ برنامه ریزی درسی/ دکتر محمود مهرمحمدی و دکتر محمود امانی/ اسفند 97
- آینده مدرسه/ اردشیر منصوری و مرتضی نظری/ اردیبهشت 98
- مدرسه؛ انچه هست ، آنچه نیست/ دکتر شهین ایروانی و دکتر مصطفی قادری/ تیر 98
- ردپای عدالت در آموزش و پرورش؛ما و دیگری/ دکتر سمیه فریدونی و علیرضا عبدالله زاده/ مرداد 98
- ردپای عدالت در آموزش و پرورش؛ جنسیت/ دکتر سمیه فریدونی و دکتر محمد حسنی/ شهریور 98
گفتنی ست فایل تصویری مجموعه نشست راه و بیراهه آموزش و پرورش در ایران در صفحه مؤسسه رحمان در آپارات، بارگذاری شده و در دسترس هستند.