به نام خداوند متعال

 

                                  برنامه راهبردی مؤسسه رحمان 1399-1404                            پیش نویس 3

 

چشم انداز (vision)

رحمان برای تحقق ” توسعه اجتماعی پایدار جامعه ایرانی ” تلاش می‌کند و بر این باور است توسعه پایدار بدون دارا بودن جامعه‌ای سالم ممکن نیست، داشتن جامعه سالم نیز در گرو شناسایی و مدیریت درست مسائل و آسیب‌های اجتماعی، بهبود وضعیت اجتماعی و کیفیت زندگی مردم است. این چنین است که شأن و کرامت مقام انسان‌­ها حفظ خواهد شد.

مأموریت (mission)

رحمان، مؤسسه‌ای غیرانتفاعی و مردم نهاد است که برای ؛

کاهش، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران

با رویکردی علمی- فرهنگی تلاش می‌کند.

اهداف کلان

  • شناسایی و چاره‌جویی مسائل اجتماعی،
  • اصلاح نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی جامعه،
  • مشارکت در ساماندهی و توسعه ظرفیت‌های موجود مدنی
  • حمایت از حقوق اجتماعی آسیب‌دیدگان و آسیب‌پذیران

 

مؤسسه رحمان، بر اساس اهداف و منابع در دسترس خود، آگاهانه محدوده فعالیت خود را خارج از جایگاه‌های “الف”، “و” و “ه‍” می‌داند و قصد دارد در حوزه “ب ” و “ج” و د” فعالیت کند.

مؤسسه‌های مردم‌نهاد کنش‌محور                                                            مؤسسه‌های مطالعاتی دانش‌محور

و ه د ج ب الف
مداخله مستقیم ایجاد شور ، حساسیت و حرکت اجتماعی اطلاع‌رسانی – تاثیر بر افکارعمومی  نقد سیاست‌ها و ترغیب گروه­‌های متنفذ و دیده‌بانی مطالعات کاربردی مطالعات بنیادی

 

ارزش‌ها و اصول :

  • احترام به عزت و کرامت انسانی
  • عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی
  • نگاه علمی و دانش‌محور
  • استقلال علمی و حرفه‌ای
  • آینده‌نگری و خردگرایی
  • رویکرد چاره‌جو و توسعه‌گرا در امور

 

مخاطب‌ها:

مؤسسه رحمان، سازمانی است با هدف اصلاح اجتماعی که ساز و کار غیرمستقیم را برای تأثیر اجتماعی برگزیده و به دنبال آن است که از طریق گروه‌های زیر بر سیاست‌های اجتماعی و افکار عمومی تأثیر گذارد.

  • سیاست‌گذاران اعم از مجریان و مراجع تصمیم‌گیری
  • پژوهشگران، انجمن‌های علمی، روشنفکران و نخبگان اجتماعی به عنوان عامل آگاهی بخشی اجتماعی
  • فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد – به عنوان بخش اصلی جامعه مدنی کشور

راهبردها

  • افزایش تأثیر اجتماعی مطالعات و پژوهش‌ها

از طریق:

  • ارتقای فرآیند موضوع‌یابی علمی و مبتنی بر نیاز مخاطبان
  • تنوع بخشی در شیوه انتشار نتایج مطالعات
  • نقد و پیشنهاد سیاست‌­های اجرایی در کنار مطالعات توصیفی و تحلیلی
  • توجه بیشتر به حوزه­‌های مطالعات کاربردی
  • تدوین فرآیند مشارکت مخاطبان در موضوع‌­یابی مطالعاتی
  • تداوم پیشگامی در حوزه مطالعات اجتماعی

از طریق:

  • پرداختن به مسائل اجتماعی نو پدید و یا مغفول و آینده‌پژوهی در این باره
  • حفظ استقلال علمی
  • گسترش ارتباط با نخبگان علمی و اجتماعی
  • همکاری مطالعاتی با سایر مؤسسات مردم‌نهاد در طرح­‌های مداخله اجتماعی آنان
  • تامین منابع مالی مورد نیاز

از طریق:

  • ایجاد سازمان پشتیبانان مطالعات مستقل و مؤثر
  • انجام مطالعات مرتبط با مأموریت مؤسسه­ برای دستگاه‌­های اجرایی
  • استفاده از فرصت برنامه­‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌­ها
  • بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی اعضای هیأت امنا
  • گسترش ارتباطات و تثبیت پایگاه اجتماعی

از طریق:

  • معرفی مؤسسه در سطح مخاطبان و جامعه
  • توسعه همکاری با سایر مؤسسات مردم‌­نهاد
  • تنوع‌بخشی به رسانه‌­های ارتباطی
  • ارتقای توان سازمانی

از طریق:

  • تغییر رویکرد به سمت ایجاد سازمان کار حرفه‌­ای
  • بازنگری و بازسازی ساختار سازمانی
  • آموزش و مهارت‌افزایی کارکنان
  • مشارکت فکری و اجرایی اعضای هیأت مدیره
  • افزایش مشارکت پاره‌وقت پژوهشگران و اعضای هیات علمی در سازمان کار مؤسسه
  • گسترش فرصت‌­های همکاری داوطلبانه پژوهشگران

 

 

طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
فهرست