نشست «مناسک شیعی در پاندمی کرونا» برگزار شد.

نشست «مناسک شیعی در پاندمی کرونا» برگزار شد. این نشست هفتمین نشست از سری نشستهای «واکنش ما به چالشهای اجتماعی» است که با حضور محسن حسام مظاهری در سوم شهریورماه 1399 در موسسه رحمان انجام شد.
این نشست با مقدمهای در ارتباط با تجارب جدید دینداران به دلیل شیوع پاندمی کرونا و ایجاد وضعیت خاص و فوقالعاده آغاز شد. حسام مظاهری خاطر نشان کرد که کرونا بیش از هر چیز بر مناسک تاثیر گذاشته است دقیقا آن وجهی از دین که در جامعه شیعی اهمیت والایی دارد. اوج این تاثیرگذاری را میتوان در آستانه محرم دید در واقع میتوان آن را بزنگاه جامعه شیعی در مواجه با کرونا دانست. برای درک زمینههای این موقعیت، مظاهری دو مسأله مقدمه اساسی در بستر تاریخی شیعی مورد توجه قرار داد:
- جایگاه مراسم در فرهنگ شیعی و اهمیت آن: به گفته وی مراسم و مناسک بین شیعیان کارکرد هویتی دارد. زیرا شیعیان به عنوان اقلیت همواره به دنبال سازوکارهای تمایز بخش، تأکید بر مرزهای هویتی و استقلالیابی بودند. از طرفی مناسک به دلیل داشتن این ظرفیت و پتانسیل برای بسیج توده ابزار کارآمد و موثر برای تحقق چنین اهدافی به حساب میآیند. بین شیعیان برای تمایزیابی با اهل سنت عزاداری و زیارت اهمیت اساسی یافت و از طریق امامان چهارم تا هشتم پس از واقعه عاشورا پایهگذاری شد. این ابداع سیاسی-تاریخی و اجتماعی متناسب با شرایط دشوار جامعه و برای زنده نگهداشتن واقعه عاشورا بودند در مقابل قدرت که با تخریب آرامگاه، برگزاری جشن و عید در دوران محرم برای از یاد بردن عاشورا، امامان با برگزاری مراسم عزاداری، شعرخوانی با تاکید بر گریه، مرثیه، سرودن اشعار و حمایت مالی و تساهل رفتاری با شاعران سعی در بقا در این زمینه اجتماعی را داشتند. این مراسمات در طول زمان به طیف وسیعی از آداب و رسوم و عزاداری تبدیل شد و از واقعه عاشورا فراتر رفت و این روند توسعه مناسکیابی و نقش هویتیابی به شیعه ادامه یافت.
- وضعیت شیعی در آستانه مقابله با آن: در سه دهه اخیر شاهد توسعه بیسابقه مناسک شیعه هستیم که گسترش حرمهای مقدس، بقعهها و افزایش آمار مداحان و جایگاه آنان و … از مصادیق آن به شمار میرود. برای نمونه پیادهروی اربعین که تا یک دهه پیش ایرانیان کمتر از آن خبر داشتند و در آن شرکت میکردند ولی در طول یک دهه آمار زائران ایرانی به سه میلیون رسیده است. این مسأله در کنار پیمایش دینی که نشان میدهد اخلاق دینی (اعتماد، صداقت، امانتداری)، اعتقادات و مناسک رسمی (روزه، نماز و ..) روند کاهشی داشته است اما مناسک شیعی عاشورا رشد کرده است. عدم توازن در بخشهای مختلف دین مانع از کارکرد درست دین در جامعه میشود و به جای تربیت انسان دیندار، انسان مناسکگذار تربیت می شود. پیامد آن از این قرار است که مناسک نمیتواند در خدمت جامعه باشد بلکه این روند منجر به تمییز فرقهای و تجربه خشونت و تضاد قومی در جامعه میشود که مثال آن پیدایش جریان جهانی تکفیری شیعی است.
حسام مظاهری با استفاده از این دو مقدمه، در ادامه میافزاید با این مخاطرات و با این زمینههای اجتماعی در دوران محرم جامعه مناسکگذار شیعی با کرونا مواجه شد که پیامدهایی داشته است. وی مهمترین این پیامد بدین شرح میداند:
- تشدید روند رسانهای شدن دین و رواج آیینهای تلویزیونی و اینترنتی. هر چند تا پیش از این رسانهها در برگزاری مراسمات حضور داشتند و در برنامههای تلویزیونی شاهد پخش این برنامهها بودیم. اما آنچه این مقطع را از گذشته متمایز میکند رسانهها مهمل اصلی و در واقع تنها مهمل اصلی این مراسمها میباشد. در گذشته پخش زنده تلویزیونی و اینترنتی بخشی از شیوه رواج این مراسمها بود در حالیکه امروزه این مراسمها بدون مخاطب تنها برای پخش رسانهای برگزار میشوند. امروزه با پدیدههای جدیدی چون حسینیه مجازی، هیئت مجازی، هیئت خانگی، هیئت آنلاین و حسینیه خانگی روبرو هستیم. به خصوص حسینیه خانگی که مخصوص دوران کرونا است و مداحی به صورت مخصوص برای اعضای خانواده فارغ از سن و جنسیت برگزار میشود و به گفته مظاهری میتواند عدالت جنسیتی و سنی را در آن دید.
- پیامد دوم تشدید روند فردی شدن دینداری است. تا پیش از این به دلیل ظهور الگوهای متنوع زندگی، گسترش شبکههای اجتماعی جذاب، رایگان و راحت بودن آنها، شکستن انحصار روحانیت در دسترسی به منابع دینی، رشد فرهنگ جوانان و تغییرات خانواده بر فردی شدن دین تاثیر گذاشته بود و مناسک توسط افراد و بدون واسطه انجام میشد. با شیوع کرونا و اقتضائات ایجاد شده منجر به تشدید این وضعیت شده است همانطور که در ماههای رجب، شعبان و رمضان شاهد آن بودیم.
- به گفته مظاهری، سومین پیامد این شرایط، ظهور فرمهای تازه مناسکی که بسترساز ابتکارات و ابداعات در مناسک شد. مناسک غیررسمی برخلاف مناسک رسمی به دلیل قابلیتهای انعطافپذیری و تغییرپذیری که دارند که ریشه آن را میتواند در نبود فرمهای اصیل آنها جست؛ راه را برای ابتکار و تنوع درون خود باز میکند. البته در فرایند تکوین این آیینها عوامل محیطی، اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی نیز موثر است به خصوص در دوران بحران که بحران را به فرصت تبدیل میکند اشکال جدیدی چون مراسم خیابانی، حسینیه خانگی، دعاخوانی در پشتبام، مداحی دورهگرد، هیئت خودرویی شکل گرفتند.
- در نهایت وی به تقویت فعالیتهای خدماتی و عامالمنفعه در سازمانهای مذهبی اشاره میکند. در شرایطی که اماکن مذهبی تعطیل شدهاند این اماکن به عنوان مراکزی برای توزیع لوازم بهداشتی و اقلام معیشتی تبدیل شدهاند و فعالان هیئتی، مداحان، خادمان هیئتها و روحانیون به صورت گسترده به خدمات اجتماعی روآوردهاند. مظاهری این پیامد را عامل ترمیم شکاف جامعه دینی و نویدبخش آینده بهتر برای جامعه ایرانی میداند.
در پایان سخنرانی، حسام مظاهری به دوران پساکرونا و ویژگی مناسکی و دینداری جامعه شیعی میپردازد. وی دو سناریو را امکانپذیر میداند. سناریو اول باقی ماندن برخی از تغییرات فرمی در مناسک مذهبی که معلوم نیست کدام پس از کرونا باقی خواهد ماند. البته اگر پاندمی ادامه یابد و به زودی از بین نرود باید منتظر حیات جدیدی از دینداری باشیم اما اگر پس از مدتی این پاندمی را پشت سر بگذاریم به دلیل ناامنی روانی ایجاد شده برای شرکت در تجمعات که بین مردم ریشه دوانده، شاهد کاهش حضور مردم در برخی اجتماعات خواهیم بود تا زمانی که آمادگی روانی لازم ایجاد شود. در ادامه وی افزود روند رسانهای شدن مناسک دینی بعد از بحران متوقف نمیشود و با شتاب کمتر ادامه مییابد. در نهایت کرونا به عنوان عامل خارجی مانع روند تورم و توسعه مناسک شیعه میشود و فرصتی برای اصلاح مناسک و روند توسعه آن میشود که تا پیش از این به دلیل حضور روند رادیکال و سیاستهای محافظهکاری روحانیت امکان آن نبود در دوران کرونا برخی اتفاقات رخ داد که امکان بازیابی و اصلاح فرم مناسک دور از ذهن نیست. اما مظاهری در ادامه از روی دیگر این شرایط سخن میگوید و با مقایسه این شرایط با دوران محدودیت و ممنوعیت مناسک در دوران رضاشاه از زمان 1309 تا 1315 نشان میدهد این محدودیتهای شکل گرفته میتواند منجر به توسعه بیشتر مناسک و شکلگیری فرمهای رادیکالتر شود. زیرا محدودیتهای ایجاد شده در دوران کرونا و روبرویی دینداران با کاستی مراسم مذهبی، منجر به عطش گسترده شده است که به دنبال رفع آن است. مظاهری در پایان خاطرنشان میکند نوع رفتار نهادها، اصناف و نمایندگان این مناسکها مشخص میکند با کدام سناریو روبرو خواهیم شد.
پایان نشست «مناسک شیعی در پاندمی کرونا» با پرسش و پاسخ همراه بود که حسام مظاهری به سوالات مطرح شده در راستای بحث فوق، پاسخ داد.
خواهشمند است با هدف حمایت از فعالیتهای مطالعاتی مستقل و کمک به توسعه فعالیتهای مدنی مؤسسه رحمان، مبلغ مورد نظرتان را به شماره کارت مؤسسه واریز نمایید.

نظرات کاربران
اشتراک گذاری در
هیچ نظری وجود ندارد.