نشست «دین، خیر عمومی و همبستگی اجتماعی» برگزار شد.
نشست «دین، خیر عمومی و همبستگی اجتماعی» به مناسبت «چهاردهمین نشست سالانه موسسه رحمان» با حضور دکتر غلامرضا ظریفیان شفیعی در نهم اردیبهشت ماه 1400 در موسسه رحمان برگزار شد. ایشان در این نشست سخنان خود را طی چند محور با رجوع به قرآن، سیره پیامبر و اولیا، پیرامون نسبت بین دین و دینورزی، خیر عمومی و همبستگی اجتماعی مطرح کردند.
محور اول ناظر بر ارتباط دین حقیقی و همبستگی اجتماعی است. دکتر ظریفیان با اشاره به آیه 102 سوره عمران و سوره یوسف عنوان کردند، دین حقیقی ساحت همدلی وحدت، تجانس و همبستگی فردی و اجتماعی است. زبان حقیقت به انتزاج افقها میپردازد. به عبارت دیگر دعوت قرآن به یکتاپرستی، ما را به یک مدلول و پیام واحد میرساند. این دعوت در دین درست و راست متکی بر پیوندهای عمیق فطرت الهی با فطرت انسانی است که انسجامبخش نیز میباشد. در نهایت میتوان گفت که حاصل این رویکرد، همبستگی حقیقی است.
محور دوم بر پایه نظریه ایمان در اسلام استوار است. ظریفیان در اینباره چنین استدلال میکند که در اسلام خدا مظهر کمالات است. وقتی انسان به خدا ایمان میآورد و به او متوسل میشود ، که منبع کمالات است، تلاش میکند صفات کمالیه خداوند را در خود تحقق ببخشد. تفاوت اساسی بین مسیحیت و اسلام در این نکته است که در مسیحیت خداوند تنها در وجود یک انسان، مسیح، جسمانی شده است، اما در اسلام همه انسانها استعداد دارند که با آگاهی و عمل صالح (خیر عمومی) با این صفات متخلق شوند. به اصطلاح قرآنی، رنگ خدا را پیدا کنند. از این رهگذر، خیر عمومی در وجودشان بروز و ظهور مییابد. وقتی این ویژگیها را تمرین میکند دیگران را برخود مقدم داشته و ایثار میکند در حالیکه این کمک برای جزا و پاداشی نیست.
محور سوم به دیالکتیک موجود بین سه حوزه مورد بحث میپردازد. بدین صورت که براساس محورهای فوقالذکر، خیر عمومی با گسترش دینورزی در جامعه ایجاد میشود و در عین حال منجر به تعمیق دین و همبستگی اجتماعی در جامعه میشود. به عبارتی دیگر نقطه اتصال دین با همبستگی اجتماعی، خیر عمومی است. دکتر ظریفیان با اشاره به ویژگیهای پیامبر و بندگان رحمان در قرآن (ملایمت، اهل گفتگو و ارتباط) و نظریه کنش ارتباطی هابرماس عنوان میکند خیر عمومی با کنش ارتباطی مبتنی بر سازوکار اخلاق گفتگویی شروع میشود و اصل تفاهم زمانی شکل میگیرد که آغاز آن گفتگوی مشفقانه باشد.
در نهایت در محور آخر که به جمعبندی محورهای بالا منجر میشود، او به عدالت به عنوان شاخص اصلی خیر عمومی اشاره میکند.این شاخص به قدری مهم است که قرآن بعد از ابلاغ توحید، پیامبران را موظف به تربیت مردم به عدالت میکند. عدالت شامل توزیع عادلانه ثروت، قدرت و کرامت و منزلت است که اساس یک جامعه دینورز عدالت را شکل میدهد. دکتر ظریفیان نتیجه میگیرد قرائت غیر رحمانی از دین نمیتواند وحدت ایجاد کند. در واقع اگر قرائت ما در ساحت اجتماعی از وحدت از دین؛ زن ستیز، ضد توسعه، ظاهرگرا، قشرگرا، مناسکگرا و اقتدارگرا باشد، همبستگی موقتی ایجاد میکند که به فاشیسم و نازیسم منجر شده و نمیتواند ثبات داشته باشد. بنابراین اگر دینورزی از اخلاق، کاهش فاصله طبقانی و شکاف اجتماعی بیرون نیاید، نمیتواند منشا خیر و ارتباط عمیق با خداوند باشد و انسجام اجتماعی پایدار ایجاد کند.
* فایل تصویری نشست «دین، خیر عمومی و همبستگی اجتماعی» در آپارات بارگذاری شده است.