گزارش وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیدگان اجتماعی

“گزارش وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیدگان اجتماعی”، یکی دیگر از گزارش وضعیت­‌هایی ­ست که موسسه رحمان بنا بر رسالت خود تدوین نموده است. در این گزارش تلاش شده است تا به وضعیت افراد مبتلا به اختلالات روانی، خشونت های خانگی، بیماری­های مشکل درمان، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، سالمندان، بی سرپناهان و کارتون خوابها، روسپیگری، زندانیان و افراد مطلقه پرداخته شود.

دکتر سعید معیدفر، دانشیار بازنشسته گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران، مدیر علمی طرح و مهسا رجب لاریجانی، مرضیه ذوالفقاری، سعید روحانی نژاد، سارا دارابی، حسین سوختانلو، سجاد علیزاده، و افشین خاکی نجف آبادی؛ نویسندگان 13 مقاله ی این گزارش بودند.

“گزارش وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیدگان اجتماعی”، توسط انتشارات آگاه در سال 1396 منتشر شده است. این کتاب در قطع وزیری و در 410 صفحه به چاپ رسیده است.

گزیده‌ای از کتاب:

خشونت خانگي انواع مختلفي دارد يعني مي تواند عليه افراد گوناگون خانواده اعمال شود. اين نوع خشونت شامل كودك آزاري، همسر آزاري و سالمندآزاري مي شود. در فراتحليلي كه در آمريكا انجام شده، نشان داده شده است كه آزار و اذيت كه با هدف كنترل در آوردن و تسلط انجام مي پذيرد، 90 درصد از سوي مردان به زنان بوده، 7 تا 8 درصد از سوي زنان به مردان و 2 تا 3 درصد دو جانبه بوده است (بركلاين، 2005). والاس (1996) نوع ديگري از آزار را شناسايي كرده است كه عموما بسيار اندك به آن توجه شده و آن آزاري است كه يك كودك در خانواده (معمولا كودك بزرگ تر) به كودك ديگر (هم شيرها) اعمال مي كند. اين نوع آزار فراوان ترين نوع خشونت خانوادگي است و عموما بهنجار تلقي شده و عليرغم شواهدي كه نشان مي دهد اين نوع خشونت مي تواند وخيم و آسيب رسان باشد، دانشمندان علوم اجتماعي بسيار اندك به آن پرداخته اند، اما در اكثر مطالعات مربوط به خشونت خانگي، بيشتر به مبحث خشونت عليه زنان و كودكان پرداخته مي شوند. مهم ترين دليل آن اين است كه اين دو گروه بيش تر در معرض خشونت قرار دارند و آسيب پذير هستند.

***‌برای تهیه این گزارش به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیدگان اجتماعی
مقالات مرتبط
اشتراک گذاری