آتش خاموش؛ نگاهی به اعتراضات آبان 98

آتش خاموش؛ نگاهی به اعتراضات آبان 98 منتشر شد.

از عمر مطالعات اجتماعی در ایران بیش از نیم قرن می‌گذرد، ولی شمار سیاست‌هایی که از این مطالعات استفاده کرده‌اند، اندک است. گران کردن قیمت بنزین در آبان ماه ۱۳۹۸ یکی از این سیاست‌ها بود که شوک بزرگی به جامعه وارد کرد، باعث اعتراضات گسترده و در نهایت داغدار شدن خانواده‌های بسیاری شد.

وقایعی از این دست،‌ پیشتر توسط مطالعات کارشناسی و دانشگاهی پیش‌بینی شده بود و دلسوزان کشور نسبت به آن هشدار داده بودند. مؤسسه رحمان نیز به‌عنوان قسمتی از بدنه کارشناسی و جامعه مدنی کشور، در گزارش‌های وضعیت اجتماعی (گزارش اول 88-1380 و گزارش دوم 96-1388)، ‌زمینه‌های بروز این وقایع را مورد مطالعه قرار داده و پیامدهای سیاست‌های کلان اجتماعی را بررسی کرده است. همچنین در مجموعه نشست‌های «واکنش ما به چالش‌های اجتماعی» (1398 و 1399) به بررسی شرایطی پرداخته است که طی آن جامعه می‌تواند واکنشی پرخاشگرانه یا تا‌‌ب‌آورانه به مسائل و مشکلات داشته باشد. از سوی دیگر یکی از فعالیت‌های مؤسسه رحمان، بررسی مسائل روز جامعه است. در این مسیر هدف اصلی آن است که با واکاوی این مسائل، نسبت به موضوعات روز جامعه آگاهی بیشتری به‌دست آید و با انباشت نظر کارشناسی، نسبت به چهارچوب‌یابی مسائل روز جامعه و ارائه راه‌حل‌های متناسب با آن، گامی هر چند کوچک به جلو برداشته شود. مؤسسه با همین هدف نسبت به برگزاری نشست‌ها و میزگردهایی با موضوعات اسیدپاشی (1394)، ایدز (1395)، فرو ریختن ساختمان پلاسکو (1396)، مدیریت بدن (1396) و پاندمی کرونا (1399) اهتمام ورزیده است. بررسی اعتراضات آبان ماه 98 نیز با همین هدف، ولی با شکلی متفاوت انجام شد و از زمستان 1398 در دستور کار مؤسسه قرار گرفت. در این طرح دکتر سعید مدنی در رأس گروهی هفت‌نفره از دانش‌آموختگان علوم اجتماعی طی چهار ماه به بررسی این وقایع پرداختند.

امکان بیان اعتراض و نظر مخالف از شرایط اساسی دموکراسی است. اگر جامعه‌ای صدای معترضان خود را نشنود، نخواهد توانست شیوه خود را برحسب خواست ملّت تصحیح کند که این مسأله در نهایت به ضرر حاکمیت و دولت تمام می‌شود. بیان آزادانه اعتراضات حداقل می‌تواند این حُسن را داشته باشد که حتی به‌شکل موقت فشار را از دوش قشری که گرفتار آن مشکل است، کم کند و از این راه به تلنبار حس منفی و نادیده گرفته‌شدن و در نهایت انفجار خشم نینجامد! از این دیدگاه می‌توان اتفاقات آبان را تلنگری در نظر گرفت که لازم است ندای آن شنیده شود. گروهی که طی فشارهای اقتصادی سالیان، کاسه صبر خود را سرریز دید و پا به خیابان گذاشت، باز هم _و شاید متأسفانه با توجه به پاندمی کرونا شدیدتر_ در معرض همان فشارهاست. آیا این قشر دیده می‌شود؟ آیا صدایشان شنیده می‌شود؟ آیا تدابیری اندیشیده شده است که حداقل اگر به مرور زمان از نفرات این قشر کاسته نمی‌شود، به نفرات آن افزوده نگردد؟ امید که این دست بررسی‌ها بتواند چراغ راهی برای عملکرد درست فراهم آورد.

به اطلاع علاقمندان می‌رساند تعداد محدودی از نسخه کاغذی کتاب “آتش خاموش؛ نگاهی به اعتراضات آبان 98” موجود است. برای تهیه این کتاب با شماره تلفن 66945809 تماس حاصل فرمایید. همچنین فایل PDF برای دانلود، در لینک زیر قرار داده شده است.

آتش خاموش؛ نگاهی به اعتراضات آبان 98

 

*** خواهشمند است با هدف حمایت از فعالیت‌های مطالعاتی مستقل و کمک به توسعه فعالیت‌های مدنی مؤسسه رحمان، برای نسخه چاپی مبلغ 800.000 ریال و برای نسخه الکترونیک مبلغ 400.000 ریال به شماره کارت مؤسسه واریز نمایید.

 

شماره کارت

6104-3377-7012-5688

بانک ملت / به نام مؤسسه رشد و حمایت اندیشه 

16 پاسخ

  1. این مقدار مقدمه ای که خواندم به مؤسسه امیدوار شدم. اگر کتاب به صورت صوتی باشد میتوانم استفاده کنم و هزینه اش را بپردازم

  2. سپاس از شما. حتما یا برای نسخه کاغذی و یا الکترونیک آن اقدام خواهم کرد.‌ ممنون براب زحماتتون

  3. با سلام و عرض ادب و احترام
    سپاس بابت تلاش ارزشمندتان. فایل PDF دانلود و مبلغ واریز گردید.

  4. درود بر شما. وقت بخیر خست نباشید. من برای این کتاب و “نخستین گزارش وضعیت اجتماعی ایران” مبلغ 50 هزار تومن واریز کردم. البته شما هزینه ای برای کتاب “نخستین گزارش وضعیت اجتماعی ایران” تعیین نکرده بودید.
    فایل هر دو کتاب رو دریافت کردم منتها در حال حاضر میخوام ازتون درخواست کنم اگر کتاب”دومین گزارش وضعیت اجتماعی ایران” رو به صورت الکترونیک موجود دارید برای من ارسال بفرمایید .

    1. سلام و سپاس از شما
      مقالات گزارش وضعیت اول به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
      نسخه چاپی گزارش وضعیت دوم را تهیه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آتش خاموش؛ نگاهی به اعتراضات آبان 98
مقالات مرتبط
اشتراک گذاری