نگاهی کوتاه به “جستاری در مطالعات کودکی”

?نگاهی کوتاه به “جستاری در مطالعات کودکی

?طی دو سه سال اخیر، رسانه‌ای شدن برخی کودک آزاری ها، علاوه بر این که روح جمعی جامعه را برآشفته و نگران کرده، ضرورت تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان را بیش از پیش پررنگ ساخته است.

?به همین بهانه، نگاهی خواهیم داشت به کتابی که سال جاری توسط موسسه رحمان و با همکاری نشر جامعه شناسان منتشر شد. نام کتاب، “جستاری در مطالعات کودکی”ست که 5 مقاله بازگردانده شده به زبان فارسی را دربرگرفته است. این مقالات، ابعاد جامعه شناختی، حقوقی، اخلاقی و سیاست گذاریِ پژوهش های کودکی را مورد بررسی قرار داده اند:

?1. مطالعات کودکی: گذشته، حال و آینده
?2. حقوق کودک و چشم اندازهای جامعه شناختی معاصر درباره کودکی
?3. رتوریک اخلاقی کودک
?4. مسیریابی در زیست سیاست کودکی
?5. نارسایی های روش شناختی در پژوهش های کودکی؟ تأملی در روش های مشارکتی

?شکل گرفتن مفهوم کودکی به مثابه یک برساخت اجتماعی نوین در ساختار جوامع مدرن و رویکردهای گوناگونی که نسبت به آن پیش گرفته شد، چالش های نظری و عملی مختلفی به وجود آورد که پاسخ به آن ها مستلزم مطالعات میان رشته ای برای فهم و بازنمایی واقع گرایانه از کودک و دوران کودکی است. هدف پژوهش های نوین در این زمینه، شنیدن صدای کودکان به عنوان کنشگران اجتماعی فعال و جلب مشارکت آن ها در ساختن جهانِ خودشان است.

با توجه به کمبود منابع فارسی در این حوزه، مؤسسه بر آن شد که این ترجمه‌ها را نیز منتشر نماید که نتیجة آن کتاب حاضر است. امید است برای علاقمندان و پژوهشگران این حوزه مفید واقع شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نگاهی کوتاه به "جستاری در مطالعات کودکی"
مقالات مرتبط
اشتراک گذاری