کتاب «جوان و جوانی در ایران» منتشر شد.

کتاب «جوان و جوانی در ایران» جدیدترین کتاب موسسه رحمان است که در سال 1401 منتشر شد. این کتاب به منظور شناختی از وضعیت جوانان در ایران شکل گرفت.

کارشناسان موسسه رحمان در پژوهشی چندجانبه، وضعیت جوانان را در ایران بررسی و ماحصل مطالعات کارشناسی خود را در کتاب حاضر عرضه کرده‌اند. بررسی مفهوم جوانی، الگوهای خانواده و تنهازیستی جوانان، سبک زندگی، اوقات فراغت، حقیقی و مجازی، طولانی شدن دوره آموزش و کسب مهارت و تاثیر آن بر اشتغال، سلامت و انحراف جوانان، و سیاستگذاری در حوزه جوانان محورهای اصلی کتاب است.

این کتاب، مجموعه نشست‌هایی است که از مرداد ۱۳۹۶ تا مهر ۱۳۹۷ با حضور پژوهشگران و اساتید دانشگاه درباره‌ی جوانان توسط موسسه رحمان برگزار شد.

کتاب «جوان و جوانی در ایران» شامل گفتارهایی از تقی آزاد ارمکی، مرضیه ابراهیمی، ابراهیم اخلاصی، محسن بنی جمالی، محمدحسین پناهی، مجید توکلی، علی جنادله، محمدرضا جوادی یگانه، محمد خدایاری فرد، سعید ذکایی، حسین راغفر، جبار رحمانی، حسن طائی، محمد جلال عباسی شوازی، محمد مهدی عسگرپور، هادی علویون، امید علی احمدی، مقصود فراستخواه، عباس کاظمی، شهلا کاظمی پور، محمدتقی کرمی، حمیدرضا مدقق، سید ضیا هاشمی است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«اگرچه شواهد حکایت دارند که جامعه ایران در دهه‌های آتی پیر خواهد بود، در حال حاضر که همچنان از ساختار سنی جوانی برخوردار است، سیاست‌ها و برنامه‌های مشخصی برای استفاده از این ویژگی اجتماعی به چشم نمی‌خورد. آمار مهاجرت، میزان امید به آینده، جلب اعتماد و مشارکت جوانان در امور کشور و پاره‌ای بدبینی‌ها و محدودیت‌ها درقبال آن‌ها که از تضادهای نگرشی و نسلی نشئت می‌گیرد، نقش و حضور جوانان را گنگ و پرچالش کرده است. اگر جوانی جامعه فرصت است- و نه تهدید- می‌بایست بر تناقص‌ها و شکاف‌ها فائق بیاییم و سیاست‌هایی منطبق با بهره‌وری از آن فرصت در پیش بگیریم.»

کتاب  «جوان و جوانی در ایران» با همکاری بنگاه نشر و ترجمه پارسه منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جوان و جوانی در ایران
مقالات مرتبط
اشتراک گذاری