کتاب گزارش وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیدگان اجتماعی

کتاب گزارش وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیدگان اجتماعی یکی دیگر از گزارش وضعیت­‌هایی ­است که موسسه رحمان بنا بر رسالت خود تدوین نموده است.

در این گزارش تلاش شده است تا به وضعیت افراد مبتلا به اختلالات روانی، خشونت‌های خانگی، بیماری­‌های مشکل درمان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، سالمندان، بی‌سرپناهان و کارتون خوابها، روسپیگری، زندانیان و افراد مطلقه پرداخته شود.

دکتر سعید معیدفر، دانشیار بازنشسته گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، مدیر علمی طرح و مهسا رجب لاریجانی، مرضیه ذوالفقاری، سعید روحانی نژاد، سارا دارابی، حسین سوختانلو، سجاد علیزاده، و افشین خاکی نجف آبادی؛ نویسندگان 13 مقاله‌ی این گزارش بودند.

این کتاب توسط انتشارات آگاه در سال 1396 منتشر شده است. این کتاب در قطع وزیری و در 410 صفحه به چاپ رسیده است.

این کتاب که شامل مجموعه مقالاتی در ارتباط با تکدی گری و متکدیان، بی سرپناهی و کارتن خواب ها، بررسی مشکلات بیماران مبتلا به اختلال روان و راهکارهای مقابله با آن در ایران، بررسی راهکارهای مشکلات زندگی سالمندان در ایران، بررسی راهکارها و مشکلات زندگی سالمندان در ایران و …. می باشد، درباره بسیاری از مسائل امروز سخن می گوید.

اگر چه ممکن است بعضا ناشی از سوء مدیریت و برنامه ریزی عامدانه ی مدیران و افرادی بی کفایت باشد. اما عمدتا ناشی از نتایج ناخواسته کنش های پشتیبانی است که خیر خواه بوده و در حد مقدورات خود همه جوانب را در نظر گرفته و سعی کرده اند کار مفیدی انجام دهند. اما نمی داستند که علی رغم تاثیرات مثبت کنش آنان، پی آمدهای ناگواری نیز از قبل کنش شان برای جامعه و گروههایی از مردم ایجاد شده است.

امروز این که این مسائل از کجا آمده اند و نتیجه چه کنش قبلی بوده اند، دردهای آسیب دیدگان را درمان نمی کند. قطعا نگاه به گذشته و شناخت عوامل ایجاد کننده مسائل برای برنامه ریزی و کنش مناسب در آینده مفید است، اما مشکل کسانی را حل نخواهد کرد که از این بابت زیان دیده اند.

اگر نیک بنگریم در پیرامون آن چه در تصور عمومی، نسبت به مسائل اجتماعی رایج است، مثل فقر، بیکاری، طلاق، اعتیاد، تورم، نابسامانی اجتماعی( بی قانونی)، تبعیض های قومی، طبقاتی، مذهبی، جنسی و سنی، اول اینکه این ها نتیجه آگاهانه کار یک شخص یا یک نهاد نیستند و همگان به نسبتی در ایجاد و شیوع آن ها مقصرند؛ دوم ، در نتیجه این مسائل و مشکلات، هزاران و بلکه میلیونها انسان رنج دیده و اقشار آسیب پذیر در هر جامعه ای وجود دارند که  رسیدگی به آنان مشکل و مساله را هر روز عمیق تر می کند و استمرار چنین وضعی و بی توجهی به چنین اقشاری مساله بزرگتری را دامن می زند و آن هتک و مسخ انسان است…

برای تهیه کتاب گزارش وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیدگان اجتماعی به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیدگان اجتماعی
مقالات مرتبط
اشتراک گذاری