سلامت روان نوجوانان: زمان عمل

سلامت روان نوجوانان: زمان عمل

ترجمه: معصومه دهقانی

هر نوجوانی حق برخورداری از سلامت روان را دارد. ارتقاء و حفاظت از سلامت روان سبب افزایش کیفیت زندگی، تقویت سرمایه­ انسانی، کمک به توسعه­ اقتصادی اجتماعی و منتهی شدن به یک جهان عادلانه‌­تر می‌­شود. علی­رغم اینکه سرمایه‌­گذاری در مداخلات مؤثر و زودهنگام برای سلامت روان جوانان “بهترین سرمایه‌­گذاری” طی دهه گذشته تلقی شده است، شواهد موجود حاکی از آن است که از سلامت روان نوجوانان غفلت شده و هنوز مسئله در حد ضروری و فوری باقی مانده است. بار سلامت روان نامطلوب هم در طول دوره­ نوجوانی و هم در بزرگسالی بسیار زیاد است.

چرا باید به سلامت روان نوجوان توجه کنیم؟

اختلال سلامت روان، از قبیل افسردگی و اضطراب، سبب 16 درصد بار جهانی بیماری و جراحات در بین 1.2 میلیارد نوجوان (10-19 سال) در جهان است. تخمین زده می­‌شود که ده تا 20 درصد نوجوانان اختلال سلامت روان و تعداد قابل‌­توجهی از سایر نوجوانان علائمی که تأثیر منفی بر تندرستی‌­شان دارد را تجربه می‌­کنند. سلامت روانی ضعیفِ نوجوانان نیز با خطر جدی‌­تر آسیب‌ها و مصرف مواد مرتبط است که بر کیفیت زندگی و طول عمر تأثیر می‌گذارد. به‌­طور ویژه نوجوانان آسیب‌­پذیر به افراد دارای معلولیت یا بیماری‌­های مزمن (مانند HIV)؛ افرادی که به دلیل تمایلات جنسی، هویت جنسی یا قومیت‌شان انگ خورده­‌ و به حاشیه رانده شده­‌اند؛ و کسانی که در معرض خشونت هستند، در فقر زندگی می‌­کنند یا در شرایط وقوع بحران انسانی و شکننده و آسیب‌­پذیر زندگی می­‌کنند گفته ­می­شود.

بسیاری از اختلالات سلامت روان در طول دوره نوجوانی پدیدار می­‌شود. در سطح جهانی، افسردگی و اضطراب در صدر علل بیماری‌­ها و معلولیت‌­ها در بین نوجوانان است که در میان نوجوانان دختر میزان بیشتری دارد. در بدترین حالت، افسردگی و دیگر اختلالات سلامت روان منجر به آسیب به خود و خودکشی می‌­شود. آمارهای اخیر نشان می‌­دهد که در سال 2016 بیش از 60 هزار مورد از مرگ نوجوانان به­‌دلیل خودکشی بوده است. به‌­طور کلی، بخش زیادی از مرگ‌­های بر اثر خودکشی در بین نوجوانانی بوده که در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می­‌کردند. خودکشی جزء پنج دلیل اصلی مرگ نوجوانان در کشورهای با درآمد بالا، پایین و متوسط در چهار منطقه از شش منطقه­ سازمان بهداشت جهانی بود.

در کنار تأثیر مستقیمی که بر نوجوانان دارد، عواقب اختلال سلامت روان به بزرگسالی گسترش می­‌یابد؛ هم سلامت ذهنی و هم سلامت جسمی را مختل می‌کند و فرصت­‌های اقتصادی و اجتماعی را برای داشتن یک زندگی مطلوب از بین می‌­برد. شروع 50 درصد از اختلال سلامت روان بزرگسالان اواسط نوجوانی است، 75 درصد آن­ها اواسط دهه­ 20 زندگی صورت می­‌گیرد. بنابراین می‌­بایست اقدامات باید به­گونه‌­ای باشد که مهارت­های حسی و اجتماعی نوجوانان را افزایش دهد و سبب توانمندسازی و پرورش محیط خانواده، مدرسه و اجتماع شود. همچنین ضروری است تا مسائل سلامت روان (شامل خشونت، بی­‌توجهی، سوءاستفاده، فرار از مدرسه، فقر و بیماری‌­های روانی والدین) زودهنگام شناخته و تسکین داده شود.

چرا در سراسر جهان برای سلامت روان نوجوانان سرمایه­‌گذاری کم است؟

اگرچه بار کلی بیماری در ابتدای دوره نوجوانی (10-14 سال) در کمترین حد است، اما عوامل خطری که در دوران نوجوانی پذیرفته یا تثبیت می‌شوند، تأثیرات خود را در مراحل بعدی زندگی می‌گذارند. در کنار بی‌­توجهی نسبیِ بهداشت عمومی به سلامت روان، سلامت روان نوجوانان برخلاف بار عظیم اجتماعی، اقتصادی و شخصی سرمایه‌­گذاری‌­ که شایسته آن است دریافت نمی‌­کند. این موضوع توجه سیاسی کمی را به خود جلب کرده و بودجه‌­ محدودی را در تمام تنظیمات درآمدی به خود جذب کرده است. برای مثال، بررسی نمونه‌­ای از 132 کشور با درآمد پایین و متوسط نشان داد که دریافت‌­کنندگانِ 24 میلیارد دلار (66 درصد) از کل کمک‌­های توسعه برای سلامت، تنها 528 میلیون دلار (2.2 درصد) را صرف کمک­‌های هدفمند برای جوانان، رده­ سنی 10- 24، کردند. از این میان، برای سلامت روان نوجوانان، به‌­طور خاص اختلالات افسردگی و خودآزاری، حدودا شش میلیون دلار (1.2 درصد) اختصاص داده شد؛ مقداری ناچیز در مقایسه با سهمی که در بار سلامتی نوجوانان دارد. در طی دهه­‌های گذشته سرما­یه‌­گذاری­های مالی و فنی کمی در سلامت روان انجام شده است. این انفعال تا حدی ناشی از عدم آگاهی در مورد مقرون­ به­ صرفه‌­بودن مداخلات، به‌­ویژه، در کشورهای کم­‌درآمد و متوسط بوده است.

بسیاری از کشورها آمادگی کافی برای مقابله با چالش نامرئی اختلال سلامت روان که اغلب انگ زده شده و از آن غفلت شده را ندارند. مدت­هاست که از خدمات بهداشتی به­‌طور کلی و به‌­طور خاص برای نوجوانان و جوانان غفلت شده است. جوانان 10 تا 24 ساله کمترین میزان پوشش مراقبت‌­های بهداشتی را در بین هر گروه سنی دارند و شواهد نشان می‌­دهد که اکثر نوجوانان و جوانانی که اختلال سلامت روان دارند خدمات مراقبتی و درمانی را از متخصصان دریافت نمی‌­کنند. عدم آگاهی از مزایای دریافت این خدمات، تعصبات مرتبط با بیماری روانی و نگرانی‌­های مربوط به حریم خصوصی از جمله عواملی هستند که نوجوانان را از کمک­ گرفتن باز می‌­دارد. هزینه و موقعیت جغرافیایی خدمات نیز از موانع دسترسی است. علاوه بر این، بسیاری از نوجوانان برای تشخیص وجود مشکل و تسهیل دسترسی آن­ها به خدمات به بزرگسالان متکی هستند.

هنگامی که نوجوانان به کمک نیاز دارند، مراقبت و خدمات مورد نیاز آن­ها اغلب یا در دسترس نیست یا پاسخگوی نیازهای آن­ها نیست و کیفیت پایینی دارد. عواقب این شرایط این است که اختلال سلامت روانی نوجوانان تشخیص داده نمی‌­شود و تحت درمان قرار نمی‌­گیرد و ممکن است بسیاری از دستاوردهای سلامتی و رشدی که در دوران کودکی به‌­دست­‌آمده؛ به ویژه، در ناملایمات مزمن از بین برود. این امر به نوبه­ خود بر طول عمر و مسائل اقتصادی اجتماعی موثر است.

درباره سلامت روان نوجوانان چه می دانیم؟

اهمیت اختلال سلامت روان نوجوانان در طول زندگی، در چند دهه­ گذشته، آشکار شده است. همچنین حمایت رو به تزایدی برای انتقال سلامت روان از حاشیه به مرکز برنامه‌­های سلامت و توسعه وجود دارد. برای ارتقاء سطح سلامت روان از طرح‌­های مهمی حمایت شده است؛ شامل برنامه سازمان بهداشت جهانی – برنامه اقدام mhGAP، ابتکار مشترک سازمان جهانی بهداشت و یونیسف برای کمک به رشد نوجوانان، کمیسیون لانست 2016 در مورد سلامت و رفاه نوجوانان و کمیسیون لانست، سال 2018، در مورد سلامت روان جهانی و توسعه پایدار.

دانشی کافی برای اقدام در مورد سلامت روان نوجوانان وجود دارد. همچنین می­دانیم که ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از اختلال سلامت روان، خودآزاری و رفتارهای پرخطر برای کمک به رشد نوجوانان مهم هستند. شواهد زیادی در مورد مداخلات برای مراقبت و درمان اختلال سلامت روان وجود دارد. طیفی از استراتژی‌­ها و برنامه‌­های چندبخشی که بازدهی مثبتی دارند در جدول 1، نشان داده شده است. اگرچه باید تحقیقات بیشتری برای رفاه و سلامت نوجوانان، تقویت سنجش، بهبود مداخلات فعلی و طراحی بسته­‌های مداخله‌­ قابل‌­سنجش جدید برای ارتقاء سلامت روان، پیشگیری و مراقبت در نوجوانان انجام شود.

جدول 1

چه اقداماتی باید اتخاذ شود؟

ضروری است اطمینان حاصل شود که سیاست‌ها و برنامه‌ها مداخلات بهداشت روانی نوجوانان را که از شواهد به­‌دست آمده در اولویت قرار می‌دهند و بهترین راه‌ها را برای تحقق بخشیدن به نیازهای خاصِ نوجوانان شناسایی می‌کنند. این کار برای توانمندسازی نوجوانان برای گذران زندگی، رشد و حصول اطمینان از اینکه هیچ­کس نادیده گرفته نشده است ضروری است. تلاش­‌های جمعی همه ذینفعان مهم خواهد بود. ما باید با هم کارهای زیر را انجام دهیم:

سیاست و سرمایه­‌گذاری
  • قرار دادن سلامت روان نوجوانان در دستور کار. الویت قرار دادن سلامت روان نیازمند رهبری قوی است. این کار تعهد به خدمات نوآورانه و با کیفیت و تقویت خدمات اجتماعی را در بردارد. ما باید به ارتقاء سلامت روان و پیشگیری، درمان و مراقبت از اختلال سلامت روان در نوجوانان در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی در شرایط وقوع بحران‌های انسانی و شکننده توجه بیشتری داشته باشیم. تقویت سنجش سلامت روان نوجوانان نیز بسیار مهم است
  • سرمایه­‌گذاری روی سلامت روان نوجوانان. منابع بیشتری از بودجه‌­های داخلی کمک‌­های بهداشتی و توسعه­ باید اختصاص یابد به: الف) اجرای برنامه­‌های به جدول 1 و برنامه‌­های مداخله اولیه. ب) تقویت مراقبت­های کلی، درمان و پیگیری اختلال سلامت روان به عنوان بخشی از پوشش همگانی سلامت؛ و ج) توانمندسازی نوجوانان برای دسترسی به خدمات مراقبتی، درمانی و حمایتی نوجوان به‌­طور تعاملی.
  • فراگیر و شفاف­‌کردن فرآیندهای طراحی برنامه و خط مشی سلامت روان نوجوانان در کشورها. مشارکت و درگیری ذی‌نفعان مختلف از جمله نوجوانان، که کاربران نهایی این برنامه‌­ها هستند، بسیار مهم است. نوجوانان همراه با سایر ذی‌نفعان مانند محققان/دانشگاهیان و گروه‌های ذی‌نفع خاص از جمله بیماران و خانواده‌هایشان، شرکای ارزشمندی در فرآیندهای تصمیم‌گیری، از تنظیم دستور کار تا طراحی اجرا و ارزیابی هستند.
سیستم‌ها و خدمات پاسخگو
  • ادغام برنامه­‌های ارتقاء، پیشگیری و درمان سلامت روان، در برنامه‌­های موجود در مدارس و برنامه­‌ها/سازمان­‌های اجتماعی – به ویژه در سطح مراقبت­های بهداشتی اولیه. این کار به‌­ویژه برای گروه­‌های آسیب‌­پذیر مانند نوجوانان باردار، نوجوانان دارای معلولیت یا شرایط مزمن، نوجوانان در شرایط بحران‌­های انسانی و شکننده و کسانی که به دلیل گرایش جنسی، هویت جنسی یا قومیت به حاشیه رانده شده‌اند بسیار مهم است. نوجوانان و همچنین اعضای خانواده به حمایت و آموزش نیاز دارند تا مهارت‌­های لازم برای بهبود و محافظت از سلامت روان را بیاموزند.
  • تقویت همکاری­‌های چندبخشی و هماهنگ. مداخلات چندبخشی برای پرداختن به بسیاری از عوامل تعیین‌­کننده سلامت روان نوجوانان که خارج از بخش بهداشت هستند، مانند مشکلات اجتماعی-اقتصادی، خشونت، فقدان آموزش و هنجارهای منفی جنسیتی مورد نیاز است. این امر مستلزم هماهنگی زیادی بین بخش­‌ها، از سطح جهانی تا محلی، است. این هماهنگی ایجاد پیوندها و مکانیسم­‌های ارجاع بین بخش­‌ها و سطوح گوناگون را در بر­می‌گیرد.
  • سرمایه­‌گذاری در تحقیق در مورد خدمات بهداشت روانی نوآورانه و تقویت سیستم­‌های داده سلامت. تحقیقات اجرایی در مورد خدمات بهداشت روانی برای بهبود دسترسی، استمرار، کیفیت، برابری، کارایی و ارائه­ راهبردهای مؤثر برای مقیاس ­کردن مورد نیاز است. سیستم های جمع‌­آوری داده باید شاخص­‌هایی برای نظارت بر سلامت روانی نوجوانان، آسیب‌­پذیری‌­ها و خطرات نوجوانان و دسترسی به خدمات را در بر داشته باشد. داده‌ها باید بر اساس جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و عوامل خاص کشور، تفکیک شوند.
ظرفیت­‌سازی
  • ایجاد ظرفیت انسانی و فنی برای سلامت روان نوجوانان، و پرداختن به انگ مرتبط با سلامت روان. این ظرفیت‌­سازی  شامل آموزش معلمان، اجتماع و مددکاران اجتماعی؛ و کارکنان بهداشتی درگیر با نوجوانان، و همچنین آموزش پیش از خدمت و حین خدمت به پزشکان برای ارزیابی شرایط سلامت روان، مراقبت و درمان است. ظرفیت فنی در سطح کشور نیز برای اجرای سیاست‌­ها و برنامه‌­ها، نظارت، ارزیابی و تحقیق مورد نیاز خواهد بود.
  • استفاده از نیروی کاری که تخصص کمتری دارند. در اکثر کشورها، تغییر وظایف ضروری است – اکثر خدمات بهداشت روان باید توسط افرادی که آموزش تخصصی در زمینه بهداشت روان ندارند، مانند کارکنان بهداشت روان، پرستاران، معلمان و مددکاران اجتماعی ارائه شوند.
  • ایجاد سیستم­‌هایی برای آموزش، راهنمایی و مشارکت مدافعان سلامت جوانان. درگیرکردن نوجوانان این پتانسیل را دارد که مدل­‌های سنتی ارائه­ مراقبت‌­های بهداشتی به سیستم­‌های بهداشتی تعاملی تغییر یابد. این کار برای تضمین دسترسی برابر به خدمات بدون توجه به جنسیت، قومیت یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضروری است.

 

منبع مقاله سلامت روان نوجوانان: زمان عمل

AMH-Knowledge-Summary

خواهشمند است با هدف حمایت از فعالیت‌های مطالعاتی مستقل و کمک به توسعه فعالیت‌های مدنی مؤسسه رحمان، مبلغ مورد نظرتان را به شماره کارت مؤسسه واریز نمایید.  

نظرات کاربران

اشتراک گذاری در

هیچ نظری وجود ندارد.

کامنت خود را بگذارید







مقاله های دیگر